CERCETAREA EXPERIMENTALĂ A TRANSMISIILOR PRECESSIONALE CU ANGRENAJE CONVEX-CONCAVE MULTIPARE: REZILIENȚA, ACHIZIȚII DE DATE, MOSTRE EXPERIMENTALE ȘI REZULTATE

Autor/autori: Academician Ion BOSTAN, Conf. univ. dr. Maxim VACULENCO, Conf. univ. dr. Ion BODNARIUC, Drd. Dumitru VENGHER, Conf. univ. dr. Radu CIOBANU, Conf. univ. dr. Oleg CIOBANU, Conf. univ. dr. Iulian MALCOCI, Conf. univ. dr. Nicolae TRIFAN.

Rezumat: Lucrarea prezintă aspecte ale cercetării experimentale privind caracteristicile funcționale ale transmisiilor cinematice și precesionale de putere redusă cu roți dințate convex-concave multiperechi cu dinți drepti și înclinați. Pierderile de energie în angrenaje sunt investigate în funcție de alunecarea relativă cu frecare între flancurile dinților conjugați unitari sau simultan multipar, precum și capacitatea portantă a contactului convex-concav al dinților în funcție de diferența de curbe ale flancurilor, inclusiv momentul de pornire și rigiditatea la torsiune a angrenajului precesional. Dinții angrenajului sunt fabricați din plastic prin turnare cu rolă pe mașini-unelte CNC adaptate sistemului Gleason, precum și prin tehnologii aditive de imprimare 3D. Dinții roților centrale și satelit sunt fabricați din diverse perechi de materiale plastic-metal-plastic, metal-metal-metal, plastic-plastic-plastic. Sunt descrise caracteristicile parametrice ale probelor de angrenaje cinematice și transmisii de putere redusă, standuri experimentale pentru achiziția datelor și prelucrare computerizată, sunt analizate rezultatele cercetării. Este prezentată analiza comparativă a caracteristicilor funcționale ale transmisiilor de precesie în raport cu alte transmisii mecanice.

Cuvinte cheie: Transmisii mecanice, caracteristici funcționale, angrenaje precesionale, contact convex-concav al dinților, reziliență, randament, capacitate portantă, rigiditate la torsiune.


Abstract: The paper presents aspects of experimental research on the functional characteristics of kinematic and low-power precessional transmissions with multi-pair convex-concave gears with straight and inclined teeth. The energy losses in the gears are investigated depending on the relative sliding with friction between the flanks of unitary or simultaneously multipair conjugated teeth, as well as the bearing capacity of the convex-concave contact of the teeth depending on the difference in flank curves, including starting moment and the torsional stiffness of the precessional gear. Gear teeth are manufactured from plastic by roll molding on CNC machine tools adapted to the Gleason system, as well as by additive 3D printing technologies. The teeth of the central and satellite wheels are made of various pairs of plastic-metal-plastic, metal-metal-metal, plastic-plastic-plastic materials. The parametric characteristics of kinematic gears samples and low-power transmissions, experimental stands for data acquisition and computerized processing are described, research results are analyzed. The comparative analysis of the functional characteristics of precession transmissions in relation to other mechanical transmissions is presented.

Keywords: Mechanical transmissions, functional characteristics, precessional gears, convex-concave tooth contact, mechanical efficiency, bearing capacity, torsional stiffness.

 

DOWNLOAD PDF